Ja ik ben er nog! - Reisverslag uit Ticuantepe, Nicaragua van Suzanne Wisse - WaarBenJij.nu Ja ik ben er nog! - Reisverslag uit Ticuantepe, Nicaragua van Suzanne Wisse - WaarBenJij.nu

Ja ik ben er nog!

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

08 Juni 2014 | Nicaragua, Ticuantepe

Ok. Ik ben de slechtste blogger ever! Het spijt mij jullie zo alleen te hebben gelaten.

Wow! 2 maanden verder en er is zoveel gebeurd.
Zo hebben we in het atelier theater lessen gegeven aan de kleintjes en de jongeren wat super leuk was! Het is zo mooi om te zien dat ze van de lessen genieten! En mijn verjaardag naderde en zo kreeg ik 5 avocado´s van twee broertjes en super veel tekeningen van de kleintjes! Zo schattig! En ze schrijven dat ze van me houden.. ahhww Ik hou ook van jullie!! Schatjes..
Eén van de oude vrijwilligers was terug gekomen uit Nederland en had post van mijn familie en geliefde meegenomen. Wow.. zo lief en eventjes zo dichtbij :)

Op mijn verjaardag zelf werd ik wakker gezongen en stond mijn ontbijt klaar. 30 jaar ben ik geworden! Ja, ik weet het, je zou het niet zeggen maar heus.
De dag voor mijn verjaardag waren er twee aardbevingen te voelen die best wel krachtig waren en op mijn verjaardag zelf moest ik de kappersstoel uit om naar buiten te gaan omdat er weer een aardbeving was.
Ok. Dit is dus echt niet cool dacht ik! Er werd gesproken over noodpakketten, buiten slapen etc. Bij het atelier zaten we gelukkig wel goed maar we hebben toch voor de zekerheid buiten geslapen wat een bijzondere ervaring met zich mee bracht. Midden in het veld slapen met volle maan en wakker worden met een mooie zonsopkomst.
Al met al was het toch een redelijke stress ervaring. De aarbevingen dan.. Dusss als ik terug kom wil ik mijn verjaardag nog eens goed overdoen!

We zijn nog met enkele jongeren van het atelier een weekend naar Bosawas geweest (waar ik eerder met Debby was) waar ze samen kwamen met de jongeren van daar om capoeira te doen en andere activiteiten. Super leuk!

Omdat ik al bijna 3 mnd in Nicaragua was moest ik even het land uit en zo ging ik naar Costa Rica. Een Argentijnse vriend die ik in Peru heb leren kennen werkt in San Jose in een hostal dus die heb ik opgezocht. Wat een weekend zou zijn werd een goeie week. Ik merkte dat ik toch behoorlijk op was van het werken bij het atelier en het wonen en werken te combineren. Ik heb deze week geralexed, heerlijk gegeten (voor me laten koken) thee met koekjes gedronken (voor me laten zetten) en zo alles wat op een rijtje gezet voor mezelf.

Lang verhaal in het kort: Ik ben terug gegaan naar het atelier en heb mijn stage periode iets verkort. Ik heb echt een super ervaring opgedaan bij het atelier! Het werken met de kinderen, lessen te geven, feestjes die er waren, kampvuur met muziek etc etc. Ik ben blij met deze ervaring en kijk dan ook uit naar de toekomst om het met kinderen voort te zetten.
Daarnaast was het een tijd waarin ik veel over mezelf heb geleerd en wat me heeft doen groeien! Al met al..: dankbaar.

O! De eerste regenbui oh was zo lekker! Wat keken we daar naar uit.. De tweede keer zijn we naar buiten gegaan om in de regen te dansen / douchen. Heerlijk! Na een regenbui zie je de volgende dag allemaal nieuwe bloemen en zie je het groener worden!

3 weken geleden heb ik het atelier verlaten om 10 dagen naar Isla de Ometepe te gaan. Een eiland in Lake Nicaragua waar twee vulkanen zijn. Onze BN´er Katja was hier pas voor 3 op reis ;). Onderweg in de bus ging een jongen naast me gaat zitten die van alles van me wilde weten en maar niet op kon houden over hoe mooi mijn ogen zijn. Even later zat hij ergens anders en ging tegen de anderen beginnen over mijn ogen. Oke.. dus zo voelt een aap zich in Apenheul.
Na de bus, taxi, boot en weer een bus zie ik op Ometepe fel roze kuikentjes lopen. Nadat ik bij papa en dochter hier over vraag blijkt de moeder de dader te zijn en doet ze dit om de kuikentjes minder aantrekkelijk te maken voor de roofvogels. Kijk! misschien moet ik mezelf of mijn ogen wel felroze verfen! Dsu dat is het.... hmmm

Ik ben op Ometepe naar een eco village geweest waar er in de ochtend (5:30!) meditatie werd gegeven en in de middag yoga. De maaltijden waren inclusief en uit eigen tuin en er was een zwembad en hottub (zonneenergie) met uitzicht op een enorme vulkaan. Beste uitzicht ooit!! Wow.. Als het donker is en je gaat de hottub in dan zie je alleen helaas niet dat er een mega mega pad in het water zit. Ahh! Nog nooit ben ik zo soepel uit een hottub gesprongen ieee hahaha..
Ik heb hier in een tentje gekampeerd waar je ´s ochtends wakker kon worden van de brul apen. Er waren super veel salamanders, vlinders en ik heb 1 gouden lieveheersbeestje gezien!
Een mooie plek met veel liefde en respect voor elkaar. Bijzonder om te verblijven.

Na 10 dagen was ik klaar om van Ometepe, wat overigens prachtig is en wat ik verder met Niels ga ontdekken, naar San Juan del Sur te gaan. Hier was ik al twee keer eerder geweest. Na 3 dagen kwam Debby en ze had 4 Amerikanen ontmoet waar we ongeveer een week mee hebben opgetrokken. We zijn naar verschillende stranden geweest en hebben echte paradijsjes ontdekt! Wow! Verlaten stranden, super hoge golven.. en mooie natuur er om heen. Wat voelt een plek anders aan als je er bijna alleen bent. Hier geen file zoals we dat in Nl hebben :-/
Omdat ik een echte Wisse ben kon ik het niet laten om schelpen te verzamelen haha :))

Na ruim een week was het tijd om te gaan. Hup de kippenbus in en op naar Managua. Ik heb hier mijn laatste gesprekken met mijn supervisor en met Sabine van het atelier.
Morgen is het maandag, bij jullie nu al 12u geweest en stapt Niels het vliegtuig in. Wat blijft dit gek... Na 4 mnd alleen wen je aan het alleen zijn, aan het online contact wat je hebt en dan is het zo gek te bedenken dat je straks weer samen bent. Spannend!!!!!!

Ik ben er klaar voor! Ik ben er klaar voor om mij weer te delen!

Uiteindelijk hebben we allemaal liefde nodig.
Amor!

Lieve mensen.. Ik ga niks beloven maar ga mijn best doen om wat vaker te bloggen.
Alvast bedankt voor de reacties die binnen gaan stromen!

Con amor,
Susanna

  • 09 Juni 2014 - 07:00

    Pa Wisse:

    Lieve Suus. Wat heb je veel beleefd! Sommige dingen had ik graag willen meemaken. Op Isla de Omelette zou ik best wel een kijkje willen nemen. Knap zoals je van de mooie dingen kan genieten en het andere - ook al lukt dat niet altijd - als uitdagingen ziet. Samen met Niels straks nog veel plezier en amor! pa xxx

  • 09 Juni 2014 - 07:47

    De Polletjes:

    Lieve Suz,

    Knap wat je allemaal onderneemt. En leuk om weer iets te lezen, maar we zouden het ook wel weer fijn vinden om je weer in real life te zien, hoor!
    Heel veel plezier met Niels samen!

    X van ons 4

  • 11 Juni 2014 - 12:36

    Oom Martien En Tante Sari:

    Hoi Suzanne,

    Een fijne tijd samen met Niels hoor, en een goede thuiskomst.

    gr. van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 7611

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 22 Juli 2014

Weer op avontuur!

Landen bezocht: