Nica life - Reisverslag uit Ticuantepe, Nicaragua van Suzanne Wisse - WaarBenJij.nu Nica life - Reisverslag uit Ticuantepe, Nicaragua van Suzanne Wisse - WaarBenJij.nu

Nica life

Door: Suzanne Wisse

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

04 April 2014 | Nicaragua, Ticuantepe

En zo zijn we alweer in april.. Bijna 2 maanden verder na mijn vertrek uit Holanda. Ik voel me al steeds meer en meer thuis in Nicaragua en de omgeving hier. Wat ik echt leuk vind aan het wonen hier zijn de kleine dingen, de uitstapjes naar bijvoorbeeld de markt in Managua, het alleen ontdekken van de stad of mijn wandeling naar de supermarkt.
Kleine dingen die onderweg gebeuren waar ik blij van word! Zo ging ik laatst naar de supermarkt, en kreeg ik onderweg een lift aangeboden achter op de motor van een vader van twee kinderen die hier dagelijks komen. Tja.. waarom ook niet! Daar ging ik met mijn blonde wapperende haren achterop bij de Nica guy :) En op de terug weg zat ik in een tuc tuc met twee nica jongens die me maar complimenten bleven geven.. Ik vind je piercing zo mooi.. en je haar.. en je ogen en ik vroeg: wat nog meer? Ga door! TODO! hahaha....
Gracias!
Ook de sportschool is steeds weer een leuke ervaring. Zo zie ik mensen die in hun dagelijkse kleding zoals spijkerbroek hard aan het sporten zijn, een man in een training/regenpak waarvan alle ventilatie gaten met tape zijn afgeplakt om zo nog meer vet te verbranden haha.. en een man, waarschijnlijk een politie agent, die zijn band om houdt waar zijn pistool nog in zit. En dan maar hopen dat dat goed gaat! haha zie t al voor me Pieuw!
Veel glimlach momenten dus!

Afgelopen weekend gingen we met het hele team op stap! Zaterdag avond was er een feest in de community dus wij, de meiden, gingen in onze mooiste jurk en lippen gestift naar het plaatselijke voetbal veld waar een kring met stoelen stond opgesteld. 30 cordoba oftewel 85 cent betalen en je mocht de kring in. Het was nog vroeg dus iedereen zat nog..Maar wij waren er klaar voor! Dus dansen maar.. Nou dat vonden de mannen wel leuk. Ze kwamen als bijen op de honing af :)) Als je even niet oplette stond er een man achter je die je te pakken wilde nemen om zijn dans skills te tonen en die het liefst te delen. Ik heb wat meiden de groep door zien rennen omdat ze gewoon niet wilden hahaha. Het was hilarisch om te zien! Toen onze 19 jarige Amerikaan (vrijwilliger) zijn nog jonge testosteron gebruikte om de meiden te beschermen dacht de man in kwestie ach dan maar een man. Hij plakte zijn lichaam tegen de Amerikaan die vrolijk mee deed haha...
Helaas moesten we alweer op tijd weg om door te gaan naar Managua. Daar is een cultureel centrum met bar waar onze vrijwilliger Eric ging optreden met zijn gitaar en mooie stem. Eric had me verteld dat hij een nummer genaamd Susanna kende en had me beloofd die eens voor mij te zingen. Dat was nog niet gebeurd dus ik zei een dag van te voren: Eeericcc je hebt me iets beloofd.. (met mijn liefste lach) Dus zo geschiede dat ik eerste rang zat bij zijn optreden en hij het nummer Susanna aan mij opdroeg. Ik voelde me de enige Susanna op deze aarde :) Na zijn optreden ging de muziek op standje 10 en dansten we de salsa en meer... Heerlijk!! De verbrande calorieën hebben we na deze dans avond aangevuld door in Managua op straat een hamburger te eten. Zo grappig.. half 3 's nachts en allemaal hamburger kraampjes aan een straat waar het best druk was. En die hamburger amai! Zo lekker... Dit soort dingen die niet in een reisgids staan zijn oh zo leuk!

De volgende dag ben ik samen met De Belg, een nieuw vrijwilligster, naar Granada gegaan. Ik was hier al eens geweest maar had nog niet echt de toerist uitgehangen. Waar ik ook blij van word is eten! Lekker ander eten dan de rijst met bonen waar ik vast al over heb gehad. Ik heb me lekker laten verwennen met gazpacho, ijskoffie(s), tequila, wijn, Mexicaans eten, pannenkoeken.. A mi me gusta mucho! We hebben deze mooie koloniale stad verkend, kerktoren beklommen voor een mooi uitzicht over de stad en de volgende dag een boottocht van 2 uur gemaakt langs verschillende eilandjes die zich in het meer van Nicaragua bevinden. Veel eilanden zijn door rijke Nica's gekocht zoals de meneer die de eigenaar is van de rum Flor de Cana en Tona bier. Een prachtig weekend huis met alles erop en eraan. Erg schrijnend is het contrast met eilandjes waar lokale Nica's wonen in krotjes en leven van de visserij. Toch vraag ik me af wie rijker is....

Bij terug komst in het atelier werd ik na lange tijd weer eens begroet door twee kakkerlakken die uit de printer kwamen vliegen. Wat? Ja echt!
Het volgende wat ik ga opschrijven mag niet gekopieerd worden of foto's van gemaakt worden. Als iemand het wil verfilmen dan hoor ik graag welk geldbedrag er wordt geboden.
Goed dat waren de kleine lettertjes..
Ik zat achter de PC en hoorde geritsel uit de printer komen. Tot mijn verbazing vloog er een en daarna een tweede kakkerlak uit. En nee het is geen 3D printer. Ik had die krengen nog nooit zien vliegen en in een paar weken tijd leken ze mij groter dan ooit tevoren! Omdat het huis redelijk insect vrij is pakte ik de anti kakkerlak spray en won het gevecht. Omdat mijn handen vies waren van de spray besloot ik mijn handen te wassen. Eenmaal de kraan open gedraaid was er een derde kakkerlak die over mijn voeten heen rende. Reactie: Ieeee! Ik kon hem nergens meer vinden en ik was toe aan een verfrissende douche. Tot mijn grote verbazing zat meneer kakkerlak vlak bij mijn shampoo. Het zal toch niet waar zijn..! Ik mijn handdoekje omdoen en de versterking van de Amerikaan vragen en ik besloot nogmaals met de spray de strijd aan te gaan. Het geval is... Ik drukte met mijn vinger op de spuitbus waardoor de spray uit de fles op de kakkerlak terecht kwam... De kakkerlak spreidde zijn vleugels en vloog recht op mij en mijn handdoek af en belande op.. mijn.. HANDOEK!!!!! Ik gillen!!! En rennen en mijn handdoek die van mij af glijd...
ai ai ai...... Wat een vreemde belevenis hahaha.... Het was echt als in een film. Stom beest.. Uhm.. Waarom vertel ik dit eigenlijk?

Ahja... Verder is het werken hier met de kinderen echt super leuk en wil ik ze wel allemaal meenemen naar huis! Ze zijn zo lief en maken me aan het lachen waardoor ik precies weet waarvoor ik het allemaal doe! Zo is er een meisje van 3 die in het begin dat ze hier kwam heel verlegen was en met niemand durfde te praten.. heel gesloten. Nu is ze tijdens de les alleen maar aan het lachen en lol aan het maken. Ook schreef een meisje van 5 tijdens de huiswerk les Susana te quiero mucho. Nou dan breekt je hart! Vandaag samen met de Belg onze eerste theater les gegeven wat heel leuk was! Dit gaan we met de jongere en de oudere kinderen doen. Super interessant om me daar nu mee bezig te gaan houden!

Gisteren nog uit geweest naar een dans tent waar we een Bachata les hebben gekregen een Dominicaanse dans. Daarna gedanst wat echt zo fijn is! Echt ge-nie-ten! Het leven is mooi!
Wat het leven ook mooi maakt zijn de mango's die hier bij bosjes naar beneden vallen. Jum! Que rico! Onderweg pak je een mango en smullen maar!

Oke het kampvuur wacht op mij.. Afscheid nemen van een van de vrijwilligers.

Adios!


  • 04 April 2014 - 08:18

    Sabine:

    Lieve Suus,

    Wat kan je mooi schrijven!! Wat maak je veel mee aan dr andere kant van de wereld! Geniet ervan!!

    Beso!

  • 04 April 2014 - 08:30

    Margriet En Bram :

    Wat fijn dat je zo geniet!

  • 04 April 2014 - 10:09

    Carlien:

    He Suz, Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Brrr dat verhaal van de kakkerlak..... hahaha wel heel grappig maar respect hoe jij je staande weet te houden tussen die beesten. Respect! Lieve Suz geniet nog lekker. Ga vooral door met schrijven te leuk om zo op de hoogte gehouden te worden. XX

  • 04 April 2014 - 10:52

    Amor:

    Leuk verhaaaaaaaaal,


    Ik zal vast een paar kamers in orde maken voor de kinderen die je mee gaat nemen :-)


    xxxxx

  • 04 April 2014 - 11:39

    Ma:

    Wat een mooi verhaal weer. Je maakt veel mee. Fijn dat je het naar de zin hebt. Het zal moeilijk worden als je weg gaat. veel xxxxx


  • 05 April 2014 - 10:52

    Robert:

    Leuk om volgen, have fun...

  • 06 April 2014 - 04:30

    Margotkramers:

    Alweer zo'n leuk verhaal. Niet teveel kinderen meenemen, maakt zo'n lawaai naast ons!

  • 08 April 2014 - 15:08

    Lee-ann:

    Lieve Suus,

    Altijd genieten van je verhalen! Zo leuk om te lezen...
    Zo te lezen heb je het heel erg naar je zin daar! Heel fijn..

    Geniet ervan

    Liefs,
    Lee

  • 11 April 2014 - 21:28

    B.R. Oertje:

    Hoi Suzanne,

    Het is erg leuk om je belevenissen in je verslagen te lezen. Duidelijk wordt daardoor
    dat jij zelf niet verslagen bent, maar er lustig op los leeft! Dit in tegenstelling tot die
    lieftallige kakkerlakken...;-( Herinner je je niet de verhalen van Pluk van de Petteflet?
    Herinner je je niet hoe Pluk zich ontfermde over de kakkerlak Zaza? En hoe Zaza altijd
    appelschilletjes kreeg van Pluk en er een wederzijdse innige vriendschap ontstond?

    Dus Suzanne - of moet ik zeggen; mevrouw Helderder! - gooi die spuitpus nu snel in de
    prullebak en ga je eens wat verdiepen in de wereld van de insecten!!! En weet dit:
    insecten vergeten niet snel iets! Met andere woorden: hoe meer je tegen insecten te
    keer gaat... des te meer er TERUGKOMEN!

    Dus... wees verstandig; schil een appel! Dit appél wil ik graag op je doen Suzanne!

    Desondanks een hartelijke groet,

    B.R. Oertje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 546
Totaal aantal bezoekers 7614

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 22 Juli 2014

Weer op avontuur!

Landen bezocht: