Oei bijna een maand verder - Reisverslag uit Ticuantepe, Nicaragua van Suzanne Wisse - WaarBenJij.nu Oei bijna een maand verder - Reisverslag uit Ticuantepe, Nicaragua van Suzanne Wisse - WaarBenJij.nu

Oei bijna een maand verder

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

15 Maart 2014 | Nicaragua, Ticuantepe

De tijd vliegt! Telkens denk ik oh ik moet of ik wil mijn blog bijhouden en dan is er alweer een week voorbij.... De dagen hier in het Atelier zijn best druk. Zo zijn we druk bezig met de lessen voorbereiden, elke keer weer wat nieuws bedenken. Voor en na de lessen proberen we het huis schoon te houden wat je echt moet bijhouden als je met zoveel mensen samenleeft. En ook omdat het zo droog is buiten zodat alles al snel weer stoffig is. Daarnaast hou ik me bezig met de organisatie zoals e-mails beantwoorden van mensen die hier vrijwilligerswerk willen komen doen.. wie trouwens wil komen is welkom! Dat zou leuk zijn.. He zus! ;) En wat nog meer.. Vrijwilligers aansturen, evenement in twee dagen in elkaar knallen, langs de buren gaan om te kijken of er nog meer kinderen geïnteresseerd zijn in de lessen, tekst voor nieuwsbrief schrijven en meerrr!
En omdat dit mijn stage is ben ik ook nog met mijn studie bezig en om al mijn werkzaamheden theoretisch te kunnen onderbouwen. Tja! Dus nu heb ik mijzelf een beetje ingedekt waarom ik zo weinig schrijf :)

Het wonen en werken op één plek is ook een uitdaging! Zonder dat je het doorhebt ben je de hele dag door in de weer. Aan het eind van de dag.. bekaf! Dus probeer ik iets meer te relaxen wat voor moi best lastig is.
Om echt even los te komen van alles hier probeer ik er wel op uit te gaan.
Zo hebben we nog een girls day out gehad. Yay! Met z´n drietjes op pad naar de lokale markt, eerst een stop bij een tweedehandse kleding winkel om mijn garderobe uit te breiden. 6 stuks voor 7 euro. Kijk daar houdt een echte Hollander van! De markt was super.. Hij staat niet in de Lonely Planet maar is juist misschien daarom geweldig! Hangmatten, piñata´s (wil ik op mijn verjaardag!), ... tja alles eigenlijk. En dat allemaal gezellig overdekt. Fruitsapje erbij, make-upje kopen en je voelt je weer vrouw.

Het event wat we hier hebben georganiseerd was mede omdat er een reizend gezelschap door Centraal Amerika trekt en in Managua een optreden had en een plek zochten om hun bus te stallen. The Soulfire Project heten ze en ze bestaan uit 10 hippie recycle mensen die hier een super optreden hebben gegeven. Voor de kids hadden we alle acrobatiek spullen buiten gestald en de kids geschminkt. Ik had nog nooit geschminkt en mijn derde klant was een jongen van 25 haha.. Ja dat vinden ze hier cool!
Verder nog een jongleer optreden en een capoeira en dans show van onze leerlingen. Mensen uit de buurt verkochten eten en drinken en sieraden. Al met al een super geslaagd feest met een bijzondere sfeer..

En zo verbleven er 10 extra mensen in en rond het huis. Het was soms net een internet café waardoor ik potverdorie mijn avondje Wie is de mol in het water zag vallen.
En zo ging ik afgelopen zaterdag gillend het huis uit.. ;) In mijn eentje alleen op pad naar San Juan del Sur. Zon, zee, strand, wind, zwembad, cocktails, bikini, en eten! Het leven was goed. Was fijn om andere mensen te ontmoeten en te relaxen met mijn boek. En! iets anders te eten dan rijst met kip en bananenchips :). Oh en ook op een openbare wc gezeten waarvan de deur een gordijn was.. Kijk zo maak je nog eens wat mee! Het vervoer met de zogenoemde chicken bussen is ook een ervaring, ze zijn echt zo mooi en zo oud! Vol met kleuren en versieringen. Alleen de kleuren al die ze in midden en zuid Amerika gebruiken maakt het leven letterlijk en figuurlijk colorfull!

Omdat het niet sporten begon te kriebelen ben ik met Rebecca, Een Nica meid en tevens de vriendin van de broer van Sabine (eigenaar organisatie) naar de plaatselijke gym gegaan. Echt super leuk! De apparaten zijn al 100 jaar afgeschreven in NL maar hier zweten ze erop los. De tweede keer ben ik alleen gegaan. Onderweg kwam ik langs de moeder van twee kinderen die vaak bij de lessen in het atelier zijn. Ze liet me haar huis zien waar ze samen met haar man en ouders woont. Super klein in vergelijking met onze Nederlandse huizen maar alles is aanwezig. Daarnaast zijn ze aan het bouwen voor hun eigen huisje, twee kamers en een kleine extra ruimte. Afhankelijk van het geld dat binnenkomt kunnen ze het afmaken. Echt leuk om zo dichtbij de mensen te zijn en de cultuur te proeven. Toen ik weg ging vroeg ze of ik van soep hield.. Ja natuurlijk! Dus een uitnodiging was daar. Super leuk!
Verder onderweg werd ik door een meid aangesproken of ik Engels spreek. Ze studeerde Engels en had wat vragen over bepaalde zinnen die ze maar niet begreep. En haar lerares woont ver weg dus die kon ze niet zomaar vragen. Ach meid.. Ik wil je helpen!! Zo bijzonder die kleine dingetjes waardoor ik me helemaal gelukkig voel in mijn nieuwe woonplaats. En dan heb ik het nu niet gehad over alle mannelijke aandacht ;)

Gisteren dan mijn soep genuttigd, sopa de queso, oftewel kaassoep. Interessant! En zeker lekker en leuk om te zien hoe het in een Nicaraguaans gezin er aan toe gaat. Haar broer en vader waren er ook waar ik ook mee gekletst heb. Over Nicaragua, de revolutie, de lange mensen in NL..

Vandaag nog in de omgeving van het atelier gelopen wat super mooi is met alle fruitbomen, kleurrijke bloemen en bergen. Ook vanuit de bus tijdens het reizen zie je altijd wel een actieve vulkaan wat wel gaaf is om te zien.
Kan niet wachten om nog meer te gaan zien van het mooie land.

Ok trouwe lezers! Dat was het weer! Van het weekend en volgende week ga ik weer op pad, op avontuur!
Nieuw materiaal verzamelen speciaal voor jullie!

Ik heb ook wat foto`s op deze pagina gezet.

Adios!

Besos,
Susanna




  • 15 Maart 2014 - 08:21

    Aline:

    Wat een geweldige verhalen weer...! Echt super dat je je plek een beetje hebt gevonden daar! Wat betreft mijn bezoek.... tja je had al wel door dat ik mn wekker, taxi naar schiphol en uiteindelijk mn vliegtuig gemist heb, zo vervelend allemaal;)

    leuk dat je je vrije tijd ook goed door komt, genoeg te zien kan ik me voorstellen! En als je niet nog strakker terug komt dan je heen ging met al die high tech sport apparaten daar weet k het ook niet meer hoor, tja sommige landen zijn gewoon wat verder ontwikkeld:)

    nou zus have fun en een dikke kus!

  • 15 Maart 2014 - 08:46

    Niels:

    Wat een leuk verhaal om te lezen als je net wakker bent

  • 15 Maart 2014 - 08:48

    Niels:

    Geniet ervan en doe veel ervaring op. Dit kun je gebruiken in de rest van je leven. Groeten vanuit het steeds warmere Nederland. Liefs. XXX

  • 15 Maart 2014 - 10:43

    Pa:

    Wat een mooi verslag van mooie belevenissen. Leuk om je zo te kunnen volgen en je een beeld ervan te maken. Als je terug komt, ben je een Nica-deskundige! Liefs from daddy!

  • 15 Maart 2014 - 14:16

    Lies:

    mooi chica

  • 15 Maart 2014 - 16:26

    Koen:

    Klinkt super suus! Kaassoep...lekker in de Hollandse sferen :p

  • 16 Maart 2014 - 19:35

    Imkea:

    Mooi verslag Suz! En goed om te lezen dat de tijd vliegt. Dat zegt me dat je t naar je zin hebt.
    Leuk ook, dat je contact met de locals hebt. Dat is best bijzonder en zo zie je echt iets van het land.

    Geef je nu ook zelf les? Wat heb je met de kinderen gedaan? Heb je ze al een beetje leren acteren?

    Liefs, kus, knuf Imkea

  • 16 Maart 2014 - 19:38

    Ma:

    wat een leuk verslag weer. Je maakt veel mee. Ik denk dat je hier veel leert! Kaassoep......brrr. niet te lang wachten met het volgende verslag hoor.XXXXXXX

  • 16 Maart 2014 - 19:43

    Ma:

    Mooie foto"s !!! Mooie bloemen en vogels!! Waarom is het zo ver weg !!!! XXXXX

  • 16 Maart 2014 - 21:59

    B. Roer:

    Ha die Suzanne,

    Leuk om na zo'n lange tijd weer een verhaal van je te lezen
    over al je belevenissen! Ik ben blij dat het goed me je gaat!
    Geniet de komende tijd van wat op je pad komt!

    Groeten,

    B. Roer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 7618

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 22 Juli 2014

Weer op avontuur!

Landen bezocht: